Koopvaardij

Zo'n 90 procent van het wereldtransport vindt over zee plaats. Het is ook de meest milieuvriendelijke manier om goederen te transporteren. De internationale koopvaardijvloot bestaat uit zo’n 50.000 schepen die alles vervoeren van auto’s over gas tot containers.
On board

Zo'n 90 procent van het wereldtransport vindt over zee plaats. Het is ook de meest milieuvriendelijke manier om goederen te transporteren. De internationale koopvaardijvloot bestaat uit zo’n 50.000 schepen die alles vervoeren van auto’s over gas tot containers.

Niet elk schip in de koopvaardij is drie maanden onderweg tussen pakweg Shanghai en Antwerpen. Dat is alleen zo voor de zogenoemde 'lange omvaart'. In de kleine handelsvaart gaat het om schepen tot 3000 BRT (brutoregisterton) die ingezet worden voor kustvaart en ferrydiensten.

Wist je dat de Belgische reders een vloot controleren die in tonnage groter is dan die van Nederland, Spanje en Frankrijk? De schepen die zij exploiteren zijn vaak kostbare staaltjes van techniek en verregaande automatisering.

De rederij Exmar is de grootste gastankerrederij ter wereld. Bocimar is gespecialiseerd in droge bulklading (ertsen, kolen), terwijl Euronav over supertankers beschikt voor het vervoer van ruwe aardolie. Safmarine is een belangrijke containerrederij. Andere Belgische rederijen zoals Ahlers, Fast Lines, Delphis, etc. bieden gespecialiseerde diensten aan. Al deze firma’s zijn lid van de Koninklijke Belgische Redersvereniging.

De diploma’s van de Hogere Zeevaartschool worden internationaal erkend. Je kunt dus bijvoorbeeld ook voor Nederlandse of Franse rederijen gaan varen.