Projecten

greenport 1
GREENPORT

Innovatie door Slim Gebruik van Huidige Middelen.

Lees meer

""
Safetrawl

Safetrawl is een project om een apparaat te maken dat het risico op kapseizen van boomkorkotters vermindert. Het systeem controleert voortdurend de stabiliteit van het schip en geeft visuele en hoorbare waarschuwingen zodra een vooraf bepaalde drempel is overschreden.

Lees meer

Altair simulator
MISSIM

Met het MISSIM project wil Antwerp Maritime Academy haar nieuw simulatorenpark inzetten om de dienstverlening naar het maritieme weefsel in Vlaanderen te moderniseren en verruimen.

Lees meer

On board
SATIMAIR

SATellite beeldanalyse voor luchtkwaliteit op schepen: een verkennend onderzoek

Lees meer

On board
Energieverbruik, thermisch comfort en energieverlies van een geclassificeerd monument en een nieuw gebouw

Participatief onderzoek met studenten naar het energieverbruik, thermisch comfort en energieverlies van een geklasseerd monument en een nieuw gebouw. Onderwijsinstellingen moeten de leerproductiviteit van studenten stimuleren.

Lees meer

On board
AIRCHECQ+

Verbetering van de toegankelijkheid en herbruikbaarheid van de AIRCHECQ-producten voor nieuwe disciplines

Lees meer

On board
Air@Port

Goedkoop beslissingsondersteunend systeem om de impact van schepen op de luchtkwaliteit in de havenstad Cienfuegos te evalueren

Lees meer

On board
Ontwikkeling van een beslissingsondersteunend systeem voor luchtkwaliteitsmonitoring aan boord

Proof of concept voor een beslissingsondersteunend systeem om de beroepsrisico's van zeevarenden als gevolg van de luchtkwaliteit te verminderen

Lees meer

LOGO
Modellering van langetermijnscorrosie via onderzoek van wrakken

Zeeën en oceanen overal ter wereld zijn enorme reservoirs van cultureel erfgoed, van dien aard dat ze daardoor als het grootste museum ter wereld moeten worden beschouwd. Onderzoek naar de toestand van deze wrakken is belangrijk om drie redenen. Om te beginnen zijn scheepswrakken in de Noordzee van historisch belang vermits zij dienen als gedenkteken en rustplaats voor de vele bemanningen en soldaten die zijn omgekomen terwijl zij hun land verdedigden.

Lees meer

On board
SOCORRO

Corrosie kost enorm veel: een DNV-GL-rapport schat de allround corrosiekosten voor de Europese regio alleen in op meer dan 500 miljard EUR , in het algemeen +/- 3,8% van het Europese BBP. Het SOCORRO-project wil bedrijven daarom onafhankelijke middelen te bieden om de corrosierisico's in hun installaties te beoordelen, hun bewustzijn rond de problematiek te vergroten en hen helpen om preventieve maatregelen nemen.

Lees meer

On board
DISARM

DISARM onderzoekt de risico’s en beheermogelijkheden van stortplaatsen van munitie. Door simulatie en modellering van de chemische munitie op de Paardenmarkt (zandbank voor de kust bij Zeebrugge) kunnen we de impact van corrosieve processen in kaart brengen.

Lees meer

On board
Praktijklab Corrosie en Isolatie

Dit project richt zich op het ontwikkelen van innovaties voor de preventie, detectie en reparatie can corrosie in de grensregio Vlaanderen-Nederland. Het omvat de oprichting van een testfaciliteit, het opzetten van een digitaal platform voor kennisdeling en de ontwikkeling van een curriculum voor Corrosie- en Isolatietechnici. Het project wordt gecoördineerd door Kic-MPI en gefinancierd binnen het Interreg V programma.

Lees meer

innovatie
Living Lab

Een schoolgebouw is meestal groot qua volume. Daarom kan het vele studenten tegelijk een opleiding aanbieden. Studenten krijgen er les in verwarmde of gekoelde leslokalen. Ze kunnen ook in alle rust in de bibliotheek studeren. Een schoolgebouw biedt daarom een hoog leercomfort aan. Dat leercomfort vereist een krachtige verwarmingsinstallatie, goed internet, elektriciteit (voor verlichting en computers) en water (toiletten en douches). Studenten en lesgevers dienen ook allemaal naar en van de school te komen. Ook dat transport vereist heel wat energie en draagt bij tot de ecologische voetafdruk van de school. De vraag die we ons stellen is hoe groot deze ecologische voetafdruk is en wat we kunnen doen om deze te verkleinen.

Lees meer

boot
Elgas

Een belangrijk verschil tussen de scheepvaart en andere vormen van vrachtvervoer is dat varend personeel langere tijd op het schip verblijft. Daardoor kunnen deze mensen ook in hun vrije tijd blootgesteld worden aan bronnen van luchtverontreiniging (bijvoorbeeld: uitlaatgassen, ladingsdampen, vervuiling afkomstig uit havens). Voor de binnenvaart is het bijvoorbeeld gebruikelijk dat kinderen meevaren tijdens vakanties. Helaas hebben we onvoldoende kennis over de binnenluchtkwaliteit in de accommodaties van schepen.

Lees meer